چگونگی استعلام از وضعیت اعتباری صادرکنندگان چک در سامانه صیاد

نحوه استعلام از صادر کننده چک در سامانه "صیاد" بانک مرکزی :


سامانه صدور یکپارچه دسته چک یا همان سامانه صیاد پایان شهریور 96 راه اندازی شد. از ابتدای آبانماه این قابلیت مهیا شده است که مشتریان بتوانند از وضعیت اعتباری صادر کننده چک از نطر تعداد و مبلغ چک برگشتی مطلع شوند.


هر چک صیاد دارای شناسه 16 رقمی می باشد که روی آن و در قسمت بالا سمت چپ مندرج شده است. افراد تحویا گیرنده چک باید این شماره را به ( 701701) ارسال کنند که غالب متن این پیامک باید به شکل --->   شناسه 16 رقمی روی چک*1*1 باشد. در پاسخ استعلام بانک مرکزی میزان اعتبار صادر کننده چک را بر اساس یک رنگ خواص به درخواست کننده اعلام میکند . 

اگر برای شما وضعیت سفید ارسال شد یعنی صادر کننده چک هیچ سابقه چک برگشتی نداشته و یا اگر هم داشته رفع سوء اثر شده است . وضعیت زرد یعنی صادر کننده چک فقط یک فقره چک برگشتی دارد یا حداکثر باید مبلغ 5 میلیون به بانک بازگرداند.وضعیت نارنجی یعنی صادرکننده چک دارای 2 الی 4 فقره چک برگشتی بوده و یا حداکثر مبلغ 20 میلیون تومان تعهد برگشتی به بانک دارد . وضعیت قهوه ای نشان می دهد صادر کننده چک 5 تا 10 فقره چک برگشتی داشته و یا حداثر می بایست مبلغ 50 میلیون تومان به بانک بازگرداند. و نهایتا وضعیت قرمز که خطرناکترین حالت است نشان می دهد که صادر کننده چک بیشتر از 10 فقره چک برگشتی دارد و یا باید بیش از 50 میلیون تومان به بانک بازگرداند.

به گفته بانک مرکزی هزینه هر استعلام موفق 350 تومان است و در حال حاضر هر شماره تلفن همراه می تواند 4 استعلام در روز انجام دهد. در صورتیکه تا مدت 15 دقیقه پاسخی از مرکز صیاد دریافت نشود نتیجه با پیامک عدم امکان اخذ استعلام به کاربر اعلام می شود. هر چه افراد بیشتری از روش استعلام استفاده کنند نتیجه نهایی کاهش چشم گیر تعداد چک های برگشتی خواهد بود.

همه پیامک های اطلاع رسانی درخصوص استعلامات ارسال شده فقط با سرشماره 701701  به کاربران اطلاع رسانی می شود. براین اساس ضروری است کاربران در کنترل سرشماره پیامک های واصله دقت لازم را داشته باشند


مشاهده منبع

1 آبان 1397 - 21:15

برچسب ها

  • استعلام_چک

نظرات کاربران

امتیاز کل

در حال حاضر نظری ثبت نشده است

ثبت نظر

امتیاز شما