مسکن مهر در تور مالیات خانه‌های خالی

به گزارش مسکن اعتماد تهرانپارس به نقل از روزنامه همشهری، نقص در امکانات رفاهی و زیرساختی مسکن مهر پردیس و همچنین خرید و فروش دلالی امتیاز مسکن در این شهر جدید باعث شده بخشی از واحدهای مسکونی ساخته شده در این شهر از سوی متقاضیان و مالکان تحویل گرفته نشود. حالا اما، آنگونه که  مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس می‌گوید: قرار است ضمن اتخاذ تصمیماتی برای تعیین تکلیف بلوک‌های ساختمانی این شهر و صدور اسناد مالکیت واحدهای مسکن مهر، آن دسته از آپارتمان‌هایی که مالکان آنها حاضر به تحویل گرفتن آن نیستند، مشمول مالیات بر خانه‌های خالی شود.

اگر دریافت مالیات از خانه‌های مهر خالی در شهر پردیس جدی شود، دلالانی که سال‌هاست در این حوزه حضور دارند و تا چندی پیش قیمت یک آپارتمان 80متری در این محدوده را به بالای یک میلیارد تومان رسانده بودند، حالا مجبور می‌شوند به‌دنبال یافتن مستأجرانی برای این واحدها باشند یا باید بار مالیات سنگین را بپذیرند؛ در این میان، بخشی از متقاضیان واقعی مسکن مهر نیز هستند که به‌دلیل نقص در امکانات رفاهی و زیرساختی برخی از پروژه‌های مسکن مهر پردیس قادر به تحویل گرفتن واحد خود و سکونت در آن نیستند که باید تمهیداتی برای رفع مشکل آنها اندیشیده شود در غیراین صورت دریافت مالیات از این واحدها نتیجه‌ای جز اجحاف به قشر محرومی که به مسکن مهر پناه برده‌اند، نخواهد داشت.

فشار برای تحویل مسکن مهر پردیس

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس می‌گوید: در جلسه با معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تهران و دادستان شهرستان پردیس، تصمیماتی درباره تعیین تکلیف بلوک‌ها، صدور اسناد و مالیات بر واحدهای خالی از سکنه اتخاذ شده و قرار است در روزهای آینده اساسنامه بلوک‌های ساختمانی به تمام ساکنان ابلاغ شود تا ضمن مشخص شدن هیأت مدیره بلوک‌ها، مشکلات آنها با همکاری دادستانی پردیس به حداقل برسد. سیدمهدی هدایت در گفت‌وگو با ایسنا می‌افزاید: تسریع در اخذ پایان کار و صدور اسناد واحدهای مسکن مهر پردیس نیز موضوع دیگری است که در این جلسه نهایی شده و بعد از اجرای آن، براساس هماهنگی‌هایی که با دادگستری استان تهران و دادستانی شهرستان پردیس انجام شده آن دسته از واحدهای مسکن مهر که مالکان آنها از تحویل آن خودداری می‌کنند مطابق قانون مالیات بر خانه‌های خالی مشمول جرائم مالیاتی خواهند شد.

امکان سکونت را فراهم کنید

حدود ۸۲هزار واحد مسکن مهر برای شهر جدید پردیس تعریف شده که تاکنون ۶۰هزار واحد افتتاح شده و طبق اظهارات متولیان شرکت عمران این شهر، حدود ۱۰هزار واحد دیگر نیز در اسفندماه به بهره‌برداری می‌رسد. در این میان ۱۲هزار واحد که عملیات ساخت آنها دیر شروع نشده تحویلشان به سال۱۴۰۰ موکول خواهد شد و تا پیش از تکمیل مشمول فرایند تحویل اجباری و تهدید مالیاتی نخواهند شد.

جولان دلالان در مسکن مهر پردیس اتفاقی است که از همان نخستین روزهای واگذاری امتیاز واحدهای مستقر در این شهر جدید به متقاضیان آغاز شده و در یکی 2سال اخیر به اوج رسیده است. بخش عمده این واحدها به‌صورت وکالتی توسط دلالان خریداری شده و متقاضیان اولیه برای اتمام معامله واحدها را تحویل گرفته‌اند و عمدتا خالی از سکنه رها شده است؛ اما بخشی دیگر متعلق به کسانی است که مصرف‌کننده هستند و فقط به‌واسطه تأمین نبودن امکانات زندگی حاضر به تحویل گرفتن واحدها نشده‌اند.

کریمیان، یکی از مالکانی که هنوز واحد خود را تحویل نگرفته، در واکنش به اظهارات مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس مبنی بر اخذ مالیات از واحدهایی که تحویل گرفته نشوند، نوشته است: «من خانه ندارم و مستأجرم؛ اگر آب، گاز و برق بلوک‌های فاز۹ پردیس را بدهند، واحد را تحویل می‌گیرم و در آن زندگی می‌کنم.»

دست دلالان مسکن مهر زیر سنگ مالیات

اگر اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی در مسکن مهر شهر جدید پردیس با جدیت دنبال شود، یقینا آن دسته از واحدهای مسکن مهر که توسط متقاضیان تحویل گرفته شده و کسی در آنها ساکن نیست نیز مشمول پرداخت جرائم مالیاتی سنگین خواهند شد. این واحدها که بخش قابل‌توجهی از آنها توسط دلالان خریداری شده حالا باید به‌دنبال مستأجرانی باشند که براساس سامانه ملی املاک و اسکان، کد ملی آنها با کد پستی دیگری در کشور مرتبط نباشد و اجاره‌نشینی آنها در واحدهای خالی پردیس قابل‌قبول باشد.

در غیراین صورت دلالان باید دست به یک انتخاب سخت بزنند؛ یا مالیات سنگین را بپردازند یا به‌دنبال خریداری برای آپارتمان‌های خالی خود باشند. نکته اینجاست که در ماه‌های اخیر و به‌دنبال بهبود دورنمای اقتصاد کشور، بازار مسکن پردیس با ریزش جدی خریداران مواجه شده و عملا فروش مسکن در این شهر حتی با قیمتی پایین‌تر از نرخ بازار نیز کار سختی است. بررسی‌ها نشان می‌دهد از اواخر تابستان تاکنون، قیمت پیشنهادی برای فروش آپارتمان‌های مسکن مهر شهر جدید پردیس حدود 20درصد کاهش پیدا کرده و حتی در فاز8 که امکانات نسبتا کاملی دارد نیز این کاهش تجربه شده است؛ بااین‌وجود همچنان خریداری وجود ندارد. بررسی وضعیت آگهی اینترنتی فروش آپارتمان در پردیس نیز کسادی و رکود این بازار و فروشنده شدن سرمایه‌گذاران را تأیید می‌کند؛ به‌گونه‌ای که هم‌اکنون فقط در یکی از اپلیکیشن‌های آگهی مسکن، حدود ۶هزار آگهی فروش آپارتمان در شهر جدید پردیس وجود دارد.

مشاهده منبع

8 بهمن 1399 - 17:46

برچسب ها

  • مسکن_مهر
  • پردیس
  • مالیات_بر_مسکن

نظرات کاربران

امتیاز کل

در حال حاضر نظری ثبت نشده است

ثبت نظر

امتیاز شما