رییس اتحادیه املاک؛ در بازار مسکن خبری از گرانی نیست

رییس اتحادیه مشاوران املاک گفت: بعضی سازندگان ایرانی که حاضر نشدند وارد پروژه مسکن ملی شوند و شرکتهای ترکیه‎ای با قیمتهای ارزانتر جای آنها را گرفتند، بازار مسکن را ملتهب جلوه می‌دهند، مراکز آماری هم مرتبا از رشد قیمتها گزارش می‌دهند ولی ما از کف بازار اعلام می‌کنیم که قیمتها کاهش یافته و در اسفندماه نیز بازار آرام است.

مصطفی قلی خسروی اظهار کرد: مشاهدات ما و بسیاری از مردم از کف بازار مسکن نشان می دهد که نرخها از آبان ماه روند نزولی داشته و معاملات کساد شده است. ولی بانک مرکزی اعلام می کند که قیمتها در تهران طی  بهمن ماه ۳.۷ درصد افزایش یافته است.  خودشان هم خبر دادند که معاملات نسبت به پارسال ۷۰ درصد افت نشان می دهد. وقتی مسکن خریدار ندارد اعلام رشد قیمت به چه مفهوم است

وی افزود: مرکز آمار و بانک مرکزی باید از ایجاد تنش در بازار مسکن بپرهیزند. رسانه ها بعضا با ارایه گزارشهای میدانی تلاش می کنند قیمتها پایین بیاید اما ظاهرا برخی افراد دلشان نمی خواهد مردم خانه دار شوند. بانکها تعداد قابل توجهی املاک خالی در اختیار دارند که طبیعی است از کاهش قیمتها خوشحال نباشند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک، برخی سازندگان را نیز عامل گرانی مسکن دانست و گفت: بعضی انبوه سازان، بخر و بفروشها و بساز و بفروشها که در بازار مسکن منفعت دارند تلاش می کنند به شکل مصنوعی، نرخها را افزایشی جلوه دهند. به نظر من آمار بانک مرکزی و مرکز آمار باید راستی آزمایی شود و پلیس امنیت با عوامل رشد قیمت برخورد کند.

 

خسروی با بیان اینکه برخی انبوه سازان داخلی به دلیل توقعات بالا حاضر نشدند با مسکن ملی همکاری کنند خاطرنشان کرد: در زمان اجرای پروژه مسکن مهر نیز سازندگان داخلی حاضر نشدند با نرخ متری ۳۵۰ تا ۶۰۰ هزار تومان کار کنند. در آن زمان بنده و آقای نیکزاد وزیر وقت مسکن به ترکیه رفتیم و با شرکت کوزو قرارداد بستیم که حاضر بود با قیمت پایین تر از سازندگان داخلی، مسکن مهر را اجرا کند که هم اکنون نیز کارنامه بهتری نسبت به بعضی انبوه سازان ایرانی ارایه داده است .

وی تاکید کرد: بر خی سازندگان حاشیه سود بالایی را برای خود تعریف می کنند در حالی که باید منافع مردم را نیز در نظر بگیرند. همه ارکان دولتی و بخش خصوصی باید تلاش کنند که مسکن ملی با قیمت مناسب به دست متقاضیان برسد.

رییس اتحادیه مشاوران املاک درباره وضعیت بازار مسکن در اسفندماه گفت: معاملات کساد است و قیمتها که از آبان ماه ۱۰ تا ۱۵ درصد پایین آمده بود در اسفندماه نیز مقداری کاهش نشان می دهد. در واقع از حدود سه ماه قبل عرضه به طور چشمگیری بالا رفته وتقاضا کاهش یافته است. خریداران در چانه زنی، دست بالا را دارند و فرصت مناسبی برای متقاضیان مصرفی فراهم شده است.


مشاهده منبع

23 اسفند 1399 - 19:07

برچسب ها

  • گرانی_مسکن
  • دلالی_ملک
  • مسکن_ملی

نظرات کاربران

امتیاز کل

در حال حاضر نظری ثبت نشده است

ثبت نظر

امتیاز شما