دو فوریت طرح جهش تولید و تامین مسکن تصویب شد

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی دو فوریت طرح جهش تولید و تامین مسکن با ۱۶۹ رای موافق، ۳۳ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۳۳ نماینده حاضر در جلسه علنی به تصویب رسید. 

سید البرز حسینی درباره طرح مذکور، گفت: نیاز کشور به مسکن در سال ۹۰۰ هزار واحد مسکونی است و تعداد زیادی از خانواده های ایرانی مستأجر هستند.

وی افزود: یکی از موانع ازدواج جوانان، گرانی مسکن است و دولت برنامه مشخصی برای حل مشکل مسکن ندارد و با این وضع حتی اگر کسی کارمند باشد، بیش از ۳۵ سال طول می کشد تا خانه دار شود.

سخنگوی کمیسیون عمران گفت: مسکن از کالای مصرفی به یک کالای سرمایه ای تبدیل شده و لذا در جهت تثبیت بنیان خانواده، تولید انبوه مسکن ضروری است.

طرح مسکن نیاز به کار عمیق و حساب شده دارد

به گزارش مهر، مهرداد ویس کرمی نیز در مخالفت با دو فوریت طرح جهش تولید و تأمین مسکن، گفت: بنده با جهش تولید و تأمین مسکن مخالف نیستم اما عنوان این طرح مناسب نیست چرا که جهش تولید یک سیاست کلی است و در عنوان این طرح قید شده است و نباید با عجله تصمیم گیری کنیم.

وی بیان کرد: طرح مسکن نیاز به کار عمیق و حساب شده دارد و نباید با ارائه یک طرح دو فوریتی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

 طرح جهش تولید و تامین مسکن نباید دو فوریتی بررسی شود

جعفر قادری هم در مخالفت با این طرح گفت: طرح مذکور بیش از ۵۰ ماده دارد و مسائل مختلفی در آن وجود دارد و نباید صرفاً کمیسیون عمران آن را بررسی می کرد بلکه کمیسیون های دیگر مجلس نیز باید آن را مورد بحث و بررسی قرار دهند.

وی اظهار داشت: در زمان بررسی طرح مالیات بر خانه های خالی اصرار  کردیم، سلب فوریت شود تا به صورت دقیق مورد بحث قرار گیرد اما به این مسئله توجه نشد و شورای نگهبان ایرادات زیادی گرفت و نباید طرح حمایت از مسکن به آن وضع دچار شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس افزود: طرح مربوط به مسکن باید پخته باشد این طرح یک فوریتی شود و در کمیسیون های ذیربط مورد بررسی قرار گیرد.

باید بستر ساخت و ساز یک میلیون خانه را فراهم کنیم

در ادامه جلسه، علی اصغر خانی در موافقت با طرح جهش تولید و تأمین مسکن گفت: این طرح بیش از دو ماه در کمیسیون عمران بررسی می شود و ما به نتیجه رسیدیم سالی یک میلیون واحد مسکونی باید ساخته شود تا مردم خانه دار شوند.

وی ادامه داد: قیمت مسکن به صورت وحشتناک افزایش یافته است و این طرح کاملاً پخته و کارشناسی شده است و  مردم انتظار دارند که مجلس اقدمات لازم را برای حل مشکل مسکن انجام دهد.

مهرداد گودرزوند در موافقت با این طرح اظهار داشت: بخشی از جامعه نمی توانند صاحب مسکن شوند و شرایط خاص مسکن ایجاب می کند که ما به سمت ارائه طرح دو فوریتی برویم. در این طرح همه مناطق اعم از شهری و روستایی در نظر گرفته شده است و بحث مسکن جوانان مسئله ساده ای نیست و یکی از علل کاهش نرخ جمعیت گرانی مسکن است.

وی افزود: اقشار کم درآمد جامعه نمی توانند خانه دار شوند اما در این طرح پیش بینی شده که چطور وام های کم بهره و زمین ارزان قیمت به مردم داده شود.

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی که ریاست جلسه را به عهده داشت، پس از تصویب دو فوریتی این طرح گفت: کمیسیون عمران مجلس هرچه سریعتر این طرح را بررسی کند تا در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گیرد.

مشاهده منبع

19 شهریور 1399 - 20:35

برچسب ها

  • قانون_مسکن
  • مجلس_و_مسکن
  • تولید_مسکن

نظرات کاربران

امتیاز کل

در حال حاضر نظری ثبت نشده است

ثبت نظر

امتیاز شما