ثبت نام پیامکی وام ودیعه مسکن از امروز

پس از تعیین میزان درصد افزایش قیمت در اجاره‌بها و ودیعه از سوی دولت، سیاست حمایتی دیگری با عنوان « تسهیلات کمک ودیعه مسکن» در شرف اجرایی شدن است.

به گفته محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، رقم در نظر گرفته شده برای پرداخت وام ودیعه مسکن ۲۰ هزار میلیارد تومان است و به دلیل کمبود منابع ۶۰۰ هزار خانوار در اولویت دریافت این تسهیلات هستند که بر اساس اطلاعات سامانه‌های وزارت رفاه آنها را احصاء کرده‌ایم.

جزئیات طرح به این شرح است:

مبلغ تسهیلات چقدر است؟

از رئیس‌جمهور تا مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه‌وشهرسازی سقف پرداختی این وام را ۵۰ میلیون تومان اعلام کرده‌اند.

پروانه اصلانی مدیرکل اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: وزارت راه و شهرسازی با همکاری بانک مرکزی دستورالعملی تهیه کرده تا وام درخواستی با تقاضای مستاجر به موجر در قالب سه مدل۵۰ ،‌۳۰‌و ۱۵‌میلیونی با نرخ سود ۱۳‌درصدی پرداخت شود.

بازپرداخت این وام چگونه است؟

اصلانی در خصوص نحوه و میزان بازپرداخت این وام برای شهرهای مختلف گفته است: اقساط وام ۵۰‌ میلیونی برای تهرانی‌ها ۵۴۰‌ هزار‌تومان، وام ۳۰‌میلیونی برای متقاضیان شهرهای بزرگ ۳۲۵‌هزار‌تومان و وام ۱۵میلیون تومانی برای سایر شهرها ۱۶۰‌هزار‌تومان است. مستأجر فقط سود این وام را پرداخت کرده و اصل وام پایان سال به بانک برگشت داده می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی نیز در خصوص نحوه بازپرداخت این وام در صفحه اینستاگرام خود نوشته است: «افرادی که با تایید وزارت راه و شهرسازی واجد شرایط استفاده از این وام باشند، اگر به جای پرداخت ماهانه سود وام و پرداخت اصل آن درپایان سال، توانایی پرداخت اصل و سود وام به صورت ماهانه را داشته باشند، می‌توانند با انتخاب خود، این وام را با اقساط ۳۰ ماهه و نرخ ۱۲ درصد دریافت کنند.»

بنابراین مستاجران دو راه پیش‌رو دارند، اول این که می‌توانند فقط سود این وام را پرداخت کنند که ۱۲ ماهه است و اصل وام پس از یک سال به بانک برمی‌گردد، یا این که می‌توانند اصل و سود وام را به صورت اقساط ۳۰ ماهه پرداخت کنند که در نهایت اصل وام به مستاجر برمی‌گردد.

اولیت با چه کسانی است؟

جام جم گزارش داده که براساس آنطور اظهارات وزیر راه و شهرسازی، خانواده‌های پنج نفره و تازه ازدواج کرده‌ها در اولویت دریافت تسهیلات ودیعه اجاره مسکن قرار دارند.

این وام همچنین به مستاجرانی تعلق می‌گیرد که حداکثر متراژ واحد اجاره‌ای آنان در تهران ۷۵‌متر و در سایر استان‌ها ۹۰‌متر باشد. یعنی این وام به مستاجران لوکس‌نشین که قصد دارند در خانه‌های بزرگ زندگی کنند تعلق نمی‌گیرد. ضمن این‌که زوج‌های جوانی که به‌تازگی زندگی خود را آغاز کرده‌اند در اولویت دریافت این تسهیلات هستند.

خانوارهای تحت‌پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی، زنان سرپرست خانوار، بازنشستگان و حقوق‌بگیران نیز مشمول دریافت این وام می‌شوند.

رئیس کل بانک مرکزی نیز جامعه هدف این طرح را اقشار کم‌درآمد و آسیب‌پذیر جامعه اعلام کرده است.

شرایط دریافت وام چیست؟

براساس اطلاعیه پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت راه‌وشهرسازی شرایط دریافت وام ودیعه مسکن به این شرح است:

  • داشتن فرم (ج) سبز
  • نداشتن سابقه مالکیت از سال ۱۳۸۴ به بعد
  • متاهل یا سرپرست خانوار بودن
  • داشتن سابقه ۵ سال سکونت در شهر مورد تقاضا
  • اجاره نامه رسمی یا اجاره نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات
  • داشتن کد رهگیری

آنطور که جام جم گزارش داده است، معرفی‌نامه و گواهی کسر از حقوق از سوی کارگاه دارای کد بیمه تأمین‌اجتماعی یا دستگاه اجرایی محل خدمت متقاضی، برای بانک به عنوان ضمانت کافی است. متقاضیان باید در سامانه TEM.MRUD.IR که همان سامانه طرح اقدام ملی مسکن است ثبت‌نام کنند تا بر اساس اولویت‌های تعیین‌شده افراد مشمول این تسهیلات انتخاب ‌شوند.

نحوه ثبت نام به چه شکلی است؟

شماره پیامکی وام ودیعه مسکن برای مستاجران در نظر گرفته شده است و سرپرست خانوار باید کد ‌ملی خود را به شماره پیامکی ۳۰۰۰۷۳۶۴۰ از طریق تلفن‌همراه شخصی خود ارسال کرده و از این طریق نسبت به ثبت‌نام اولیه دریافت این تسهیلات اقدام کند.

به نظر می‌رسد سامانه وام مستاجران همان سامانه‌ای است که برای طرح مسکن ملی استفاده شد. یعنی سرپرست خانوار باید پس از ارسال کد ملی به سامانه پیامکی ودیعه مسکن، در زمان‌بندی اعلامی می‌بایست در سامانه وزارت راه و شهرسازی به آدرس www.tem.mrud.irثبت‌نام کنند.

در خصوص زمان آغاز ثبت نام پیامکی نیز جوان گزارش داده است که از ساعت ۱۰صبح روز شنبه چهارم مرداد (امروز) با ارسال کد ملی سرپرست خانوار به شماره پیامکی۳۰۰۰۷۳۶۴۰ از طریق تلفن همراه شخصی خود، نسبت به ثبت‌نام اولیه دریافت این تسهیلات اقدام کنند.

مشاهده منبع

4 مرداد 1399 - 20:47

برچسب ها

  • وام_اجاره
  • ودیعه_مسکن
  • مستاجران
  • طرح_وام

نظرات کاربران

امتیاز کل

در حال حاضر نظری ثبت نشده است

ثبت نظر

امتیاز شما